שבת חנוכה באומן – אחד משלושת זמני ההתקבצות של חסידי ברסלב באומן
בימי חייו של רבי נחמן מברסלב נהגו חסידיו להתקבץ אצלו בראש השנה, שבת חנוכה ושבועות כפי המופיע בספר הקדוש חיי מוהר"ן:
דַּרְכֵּנוּ הָיָה לִהְיוֹת אֶצְלוֹ עַל ראשׁ הַשָּׁנָה וְעַל שַׁבַּת חֲנוּכָּה וְעַל חַג הַשָּׁבוּעוֹת וּבְאֵלּוּ הַשְּׁלֹשָׁה זְמַנִּים הָיִינוּ אֶצְלוֹ תָּמִיד מִיּוֹם שֶׁקָּבַע דִּירָתוֹ פּה בְּרֶסְלַב. וְהָיָה מְצַוָּה וּמַזְהִיר לִהְיוֹת אֶצְלוֹ בְּאֵלּוּ הַשְּׁל שָׁה זְמַנִּים וְהָיָה תָּמִיד אוֹמֵר תּוֹרָה נִפְלָאָה בַּאֲרִיכוּת גְּדוֹלָה בְּאֵלּוּ הַזְּמַנִּים. (חיי מוהר"ן קכ"ו)
הקיבוץ באומן אחרי הסתלקותו של רבי נחמן מברסלב
גם לאחר הסתלקותו של רבי נחמן המשיכו חסידי ברסלב את המנהג והגיעו להתקבץ בשבת חנוכה אצל רבי נתן בעיר ברסלב. ובהמשך אחרי הסתלקותו של רבי נתן התחילו לבוא לקיים את קיבוץ שבת חנוכה בעיר אומן על ציונו הקדוש של רבינו זיע"א. וכפי המובא:
בְּחַיֵּי מוהרנ"ת הָיוּ אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ נוֹסְעִים וּמִתְקַבְּצִים אֵלָיו לְעִיר בְּרֶסְלֶב עַל שַׁבַּת חֲנֻכָּה וְשָׁבוּעוֹת, כִּי הַנְּסִיעָה אֵלָיו הָיְתָה מַמָּשׁ כְּמוֹ שֶׁנּוֹסְעִים לְרַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ; אוּלָם לְאַחַר הִסְתַּלְּקוּתוֹ נִפְסַק הַדָּבָר, וּמְעַט מְעַט הִתְחִילוּ לָבוֹא אָז לְאוּמַן, וּבִזְמַן רַבִּי לֵוִי יִצְחָק כְּבָר הָיוּ שָׁנִים כָּאֵלּוּ שֶׁהָיָה מַגִּיעַ לְאוּמַן עַל שַׁבַּת חֲנֻכָּה צִבּוּר רַב כָּזֶה, עַד שֶׁהָיָה נִקְרָא בְּפִי אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ "רֹאשׁ הַשָּׁנָה קָטָן" – "א קְלֵיינֶעם רֹאשׁ הַשָּׁנָה". (שיש"ק החדש א תרע"ט)
המשך המסורת – שבת חנוכה באומן בזמנינו
גם בזמנינו עולים אלפים לאומן וממשיכים את המסורת והמנהג להתקבץ על ציון רבי נחמן מברסלב בשבת חנוכה כפי שנהגו חסידי ברסלב בחיי חיותו של רבינו הקדוש זיע"א.