נר תמיד על ציון רבי נחמן מברסלב
כִּי הַהַדְלָקָה הַקְּדוֹשָׁה עַל צִיּוּן הַקָּדוֹשׁ שֶׁלּוֹ הוּא הַמְתָּקָה נִפְלָאָה מְאֹד. וּמֵאֲלֵיכֶם תָּבִינוּ לְהַזְהִיר אֶת כָּל אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ שֶׁיִּתְנַדְּבוּ כָּל אֶחָד בְּכָל עֵת אֵיזֶה נְדָבוֹת עַל זֶה וְלַה' הַיְשׁוּעָה שֶׁיָּאִיר נֵרוֹ שָׁם תָּמִיד לא תִּכְבֶּה
רבי נתן מברסלב, עלים לתרופה
מעלת וחשיבות הנר תמיד על ציון רבי נחמן
יסוד הנר תמיד על הציון באומן
גַּם אָז בְּיוֹם חֲמִישִׁי ח"י שְׁבָט הַנַּ"ל (תקע"א, כמה חודשים לאחר הסתלקות רבינו הקדוש) הָיָה הַתְחָלַת הַיְסוֹד שֶׁל הַהַדְלָקָה, לְהַדְלִיק שֶׁמֶן זַיִת עַל קִבְרוֹ נֵר תָּמִיד לא יִכְבֶּה כַּאֲשֶׁר אָנוּ נוֹהֲגִין מֵאָז וְעַד הֵנָּה
(ימי מוהרנ"ת א-ע"ד)
תחילת הדלקת הנר תמיד
הַדְלָקַת הַנֵּר תָּמִיד עַל צִיּוּן רַבֵּנוּ הִתְחִילָה בְּעֶרֶב רֹאשׁ חֹדֶשׁ שְׁבָט וּמוּבָא בְּסֵפֶר יְמֵי מוֹהַרְנַ"תְּ שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה מַעֲשֶֹה שְׁלֵמָה, וּמְסַפְּרִים שֶׁזֶּה הִשְׁתַּלְשֵׁל עַל יְדֵי שֶׁיַּלְדָּה אַחַת יָצְאָה לְתַרְבּוּת רָעָה עַד שֶׁהִשְׁתַּמְּדָה ר"ל וּבָא אָבִיהָ בִּבְכִיָּה לְרַבִּי נָתָן וּשְׁאָלוֹ עֵצָה מַה יַּעֲשֶֹה, אָמַר לוֹ מוֹהַרְנַ"תְּ שֶׁיְּקַבֵּל עַל עַצְמוֹ לְסַפֵּק אֶת הַשֶּׁמֶן זַיִת לְנֵר תָּמִיד שֶׁיִּדְלַק עַל צִיּוּן רַבֵּנוּ, וּכְדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת עַל יְדֵי נֵר תָּמִיד נִצּוֹלִין מִגְּזֵרַת שְׁמָד. קִבֵּל עַל עַצְמוֹ זֶה הַלָּה לְהַתְמִיד בָּזֶה, וְאָכֵן חָזְרָה בִּתּוֹ לְמוּטָב.
(שיח שרפי קודש, ה-קכ"ו)
גודל מעלת הדלקת הנר תמיד על הציון
… וְהַדְלָקַת הַנֵּר תָּמִיד עַל צִיוּנוֹ הַקָּדוֹשׁ … וּבְעִנְיַן הַנֵּר תָּמִיד עַיֵּן בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת מַה שֶּׁכָּתַב שָׁם אַדְמוֹ"ר זַ"ל שֶׁבִּזְכוּת הַנֵּר תָּמִיד שֶׁמַּדְלִיקִין מִשֶּׁמֶן זַיִת נִצּוֹלִין מִגְּזֵרוֹת שְׁמָד, וּמִמֵּילָא מוּבָן מִזֶּה בְּאַלְפֵי אֲלָפִים קַל וָחֹמֶר לְהַנֵּר תָּמִיד שֶׁאֵצֶל קִבְרוֹ הַקָּדוֹשׁ, כְּפִי הַמּוּבָא מִזֶּה בְּקֻנְטְרֵס הַנִּקְרָא "חָכְמָה וּבִינָה" עַיֵּן שָׁם וְתָבִין מִזֶּה לְמַה שֶּׁמּוּבָא בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן בְּעִנְיַן קִבְרוֹ שֶׁל מֹשֶׁה וְהִסְתַּלְּקוּתוֹ שֶׁעוֹסֵק בָּזֶה לְהַעֲלוֹת מִשְּׁמָד לְרָצוֹן וּבְלִקּוּטֵי הֲלָכוֹת הִלְכוֹת בִּרְכַּת הַשַּׁחַר הֲלָכָה ה' מְבֹאָר מִשָּׁם שֶׁגַּם כָּל הַתַּאֲווֹת וְהַמִּדּוֹת רָעוֹת בִּפְרָט הָאֶפִּיקוֹרְסוּת הַכֹּל כָּלוּל בְּעִנְיַן שְׁמָד הַנַּ"ל וּמִצֵּרוּף כָּל הָעִנְיָנִים הָאֵלֶּה בְּיַחַד הִפְלִיג מוֹהַרְנַ"ת זַ"ל בִּדְבַר הַנֵּר תָּמִיד עַד אֵין שִׁעוּר וָעֵרֶךְ, כֵּן שָׁמַעְתִּי בְּפֵרוּשׁ מֵאָבִי זַ"ל:
(כוכבי אור, אנשי מוהר"ן מ"ז)
"שלא יתבטל הנר תמיד חס ושלום"
וְהִנֵּה בְּבוֹאִי לְפֹה מָצָאתִי שֶׁכָּלָה הַשֶּׁמֶן וְלא דָּלַק הַנֵּר תָּמִיד עַל הַצִּיּוּן הַקָּדוֹשׁ, עַל כֵּן בָּאתִי לְהוֹדִיעֲכֶם שֶׁתִּרְאוּ לְהָבִיא שֶׁמֶן אִם תֹּאבוּ בְּעַצְמְכֶם אוֹ לִשְׁלחַ לְיַד בְּנִי רַבִּי אִיצִיק נֵרוֹ יָאִיר לְטוּלְטְשִׁין מָעוֹת עַל שֶׁמֶן כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְבַּטֵּל הַנֵּר תָּמִיד חַס וְשָׁלוֹם. כִּי הוּא הַמְתָּקַת הַדִּינִים לָכֶם וְלָנוּ וּלְכָל הַקִּבּוּץ הַנַּ"ל. וּלְעֵת עַתָּה הֻכְרַחְתִּי לִקַּח בַּהֲקָפָה שֶׁמֶן עַד שֶׁתָּבוֹאוּ וּתְסַלְּקוּ. וְיִרְאוּ לְבַל יִשַׁנוּ
(רבי נתן, עלים לתרופה, מכתב מיום ו פרשת בהר תר"ג)
"שיתנדבו כל אחד בביתו בכל עת על זה"
וּתְהִלָּה לָאֵל גַּם כְּבָר מִקֹּדֶם דָּלַק הַנֵּר תָּמִיד עַל צִיּוּן הַקָּדוֹשׁ מִכָּל שֶׁכֵּן עַתָּה שֶׁהוּא מֵאִיר תָּמִיד. וְלַה' הַתִּקְוָה שֶׁהוּא צְמִיחַת קֶרֶן יְשׁוּעָה שֶׁלֹּא תִכְבֶּה נֵרוֹ לְעוֹלָם וָעֶד. וְעַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה נִמְתָּקִים כָּל הַדִּינִים מֵעֲלֵיכֶם וּמֵעָלֵינוּ. כִּי הַהַדְלָקָה הַקְּדוֹשָׁה עַל צִיּוּן הַקָּדוֹשׁ שֶׁלּוֹ הוּא הַמְתָּקָה נִפְלָאָה מְאֹד. וּמֵאֲלֵיכֶם תָּבִינוּ לְהַזְהִיר אֶת כָּל אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ שֶׁיִּתְנַדְּבוּ כָּל אֶחָד בְּבֵיתוֹ בְּכָל עֵת אֵיזֶה נְדָבוֹת עַל זֶה כַּאֲשֶׁר נָהֲגוּ מִקֹּדֶם. וְגַם פֹּה בִּסְבִיבוֹתֵינוּ הִתְחַלְתִּי מֵחָדָשׁ לְהַזְהִירָם עַל זֶה וְלַה' הַיְשׁוּעָה שֶׁיָּאִיר נֵרוֹ שָׁם תָּמִיד לא תִּכְבֶּה
(רבי נתן, עלים לתרופה, מכתב מיום ג פרשת וארא תר"א)